Hormoonbalans,  Menstruatie
Menstruatie-vermoeid

Waarom heb je extra honger, voel je je opgeblazen en ben je vermoeid twee weken voordat je menstruatie begint

 

 

 

Hongergevoel?
Wanneer je meer honger hebt voor/tijdens je menstruatie dan kan het zijn dat je lichaam extra calorieën verbrand in deze fase. Kan zelfs tussen de 100 – 300 kcal zijn.

Opgeblazen gevoel?
Schommelingen in hormonen kunnen een opgeblazen gevoel en obstipatie veroorzaken. Probeer meer vezelrijke groentes aan je dieet toe te voegen.

Vezelrijke groentes

GroentenVezels per 100 gram
Groene spliterwten6,6 gram
Kikkererwten5 gram
Doperwten5 gram
Pastinaak5 gram
Broccoli4,1 gram
Andijvie3,5 gram
Wortel2,5 gram
Aardappel2,6 gram
Aubergine2,6 gram
Prei2,5 gram
Peultjes2,5 gram
Rode Kool2,5 gram
Bloemkool2,2 gram
Paprika2 gram
Boerenkool2 gram
Spinazie2 gram
Tomaat1 gram
Artisjok1,5 gram
Courgette1,1 gram
Pompoen1 gram

 

Ben je vermoeid?
Dan kan het zijn dat je ijzervoorraden tijdens de menstruatie verlaagd zijn. Je zou dan meer ijzerrijk voedsel kunnen eten. Vooral wanneer je extra vloeit.

Waar zit ijzer in?
Ijzer zit in dierlijke producten zoals vlees, vis en kip. In rund- of lamsvlees zit meer ijzer dan in varkensvlees of kip. Maar ook in plantaardige voedingsmiddelen, zoals brood en volkorenproducten, peulvruchten, noten en donkergroene groenten zoals spinazie, postelein, paksoi, andijvie en snijbiet. 

Je kunt je cycle tracken zodat je in deze periode rekening kunt houden met je voeding waardoor je je iets beter kunt voelen.

#knowledgeispower