• Heeft je ‘hormoonhuishouding’ of ‘stress’ invloed op je gewicht?

    Het antwoord is JA! Ben je hormonaal niet in balans? Of heb je veel stress? Dan heeft dit invloed op je gewicht. Ik zal het voor je uitleggen.

    Als je lichaam stress ervaart dan wordt er als eerste adrenaline aangemaakt en vervolgens maken je bijnieren cortisol aan. Cortisol is een stresshormoon en helpt je om stressvolle momenten door te komen en helpt je om beter te presteren. Maar wanneer je lichaam te lang stress ervaart (bijv door een ongezond eetpatroon, een veeleisende baan, relatieproblemen, overmatig trainen, ruzie met een vriend(in) etc.) blijven de waarden van de cortisol te hoog en neemt de hoeveelheid stresshormoon niet af. Het lichaam ervaart geen periode van rust en herstel en daardoor geeft je lichaam niet meer de aandacht en energie aan andere belangrijke lichaamsfuncties of -processen.

    Het gevolg van een langdurig te hoog cortisol gehalte:
    -Slaapproblemen
    -Toename van lichaamsgewicht
    -Afbraak van spieren
    -Krimpen van hersenen
    -Darmklachten
    -Uitputting
    -Mood swings
    -Falend immuunsysteem


    Toename van lichaamsgewicht:
    Cortisol zorgt er voor dat er meer insuline in je lichaam gemaakt wordt. Dit is een stof die de suikeropname in je spieren verhoogt. Deze suikers zorgen voor extra energie in je lichaam wanneer cortisol in gezonde situaties word aangemaakt, maar wanneer je langere tijd een verhoogde cortisol gehalte hebt word deze energie niet verbruikt en worden deze overschotten opgeslagen in de vorm van vetreserves.

    Afbraak van spieren:
    Als gevolg van een te hoge cortisol gebruikt het lichaam eiwitten uit spieren om meer glucose aan te maken. Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren dus wanneer je glucose wordt aangemaakt gaat dit ten koste van je spiermassa.

    Maar hoe kom je weer hormonaal in balans?
    -Om hormonaal weer in balans te komen is het belangrijk zo veel mogelijk rust te nemen, stress te vermijden en geen intensieve trainingen doen. Vermijd intensieve trainingen zoals hardlopen: er komt dan veel cortisol in je bloed wat je absoluut niet wilt. Je suiker voorraden in het bloed, lever en spieren beginnen te dalen en je lichaam maakt dan cortisol aan. Je mag wel krachttraining doen maar niet langer dan 45 min en train alleen je grote spiergroepen.
    -Ook is het belangrijk dat je meer groene groentes eet en vette vissoorten.


    Aantal tips op een rij om je cortisol te verlagen:
    -Drink minder cafeïne
    -Neem zo veel mogelijk rust
    -Ga sporten maar train niet te lang (zoals hierboven besproken)
    -Neem extra Vitamine C
    -Neem extra magnesium verspreid over de dag (let op: verhoog dan ook je kalkinname)

    Supplementen die hierbij helpen zijn:

    Vitamine D
    Levertraan
    Gelatine
    Omega 3+6