Afvallen,  Voeding

6 handige tips om je balans te behouden tijdens de feestdagen

We zijn aangekomen in de laatste maand van het jaar, December. Maar hoe houd je de balans tijdens de feestdagen?

Een mega leuke maand als je het mij vraagt, maar voor velen ook een maand dat in het teken staat van stress rondom eten. Je bent net zo goed bezig met wat kilo´s kwijtraken of je hebt een slechte relatie met voeding.

Als je hier geen last van hebt klinkt dat raar, maar er zijn zoveel mensen die tegen deze maand opkijken. Als jij moeite hebt om een balans te vinden rondom voeding, denk je alleen maar hoe je dit nu gaat oplossen met alle feestdagen die eraan komen.

Zoals jullie weten heb ik zelf ook een slechte relatie gehad met voeding en weet als geen ander hoe vervelend dit is, daarom wil ik jou door middel van een aantal tips helpen hoe je toch lekker kan genieten zonder teveel na te denken, ook voor de mensen die bezig zijn om wat af te vallen. In deze blog deel ik een aantal tips. Zonder stress deze maand doorkomen en lekker genieten van de laatste maand van 2021!

Ik heb 6 tips voor je om je balans tijdens de feestdagen te behouden:

Tip 1: 4 feestdagen

Je denkt dat de maand december alleen maar draait om feestdagen, maar wist je dat december eigenlijk maar 4 feestdagen heeft.

Sinterklaas, 1e en 2e kerstdag en oudejaarsavond. Dus je kan het jezelf zo lastig mogelijk maken om te denken dat december draait om allerlei lekkernijen of etentjes etc. Maar dit is niet het geval, Voor beide partijen (afvallen of slechte relatie rondom voeding) geldt dit, dus denk niet alleen maar dat het draait om teveel eten. Een slechte gedachte is ook bij veel ´In Januari begin ik met een gezonde levensstijl en ga er nu nog lekker van genieten´. Hier kom ik op het einde op terug. 

Tip 2: Goed ontbijten

Veel mensen slaan het ontbijt over op de kerstdagen (afvallen of slechte relatie met voeding), omdat ze die avond gaan dineren. Je denkt bij jezelf dat je dan in de avond heerlijk kan gaan genieten van alles en je hier niet schuldig voor hoeft te voelen omdat je toch niet hebt ontbeten. Hier gaat het al fout. Juist tijdens deze dagen is het goed om te ontbijten. Wanneer je niet ontbijt worden de verleidingen met de dag alleen maar groter en neig je sneller naar alle lekkere dingen die op tafel komen te staan bij de koffie of borrel. Een goed ontbijt is dus belangrijk als je niet wilt overeten over de dag heen. Tuurlijk zijn er mensen die bijna nooit ontbijten en voor hun is dit dan niet erg omdat hun lichaam dit is gewend.

Tip 3: kerstontbijt, verleidingen

Het is zeker verleidelijk om allerlei andere voeding te nuttigen tijdens het kerstontbijt. croissantjes, krentenbrood, nutella, scones etc. noem het maar op. Maar kijk of je hier echt zin in hebt, of geniet je ook van je ontbijtje die je normaal gesproken ook hebt? Dit zijn keuzes die jezelf kunt maken en waar jezelf bij bent. Voor degene die het juist lastig vinden om andere voeding te nuttigen op zo een dag, daag jezelf uit. Neem bijvoorbeeld wel je standaard ontbijtje, maar kies buiten dat om toch iets wat je misschien best eng vindt om te eten maar wel heel erg lekker vind. Dit is dan weer de andere kant van het verhaal voor diegene die het juist zo lastig vinden.

Tip 4: Tussendoor snacken

Wanneer je goed ontbeten hebt, is de kans groot dat je niet snel neigt naar allerlei snacks of zoetigheden. Dit geldt niet alleen voor de feestdagen, maar over het algemeen. Heb je toch weer een beetje trek, kies dan voor een betere optie in plaats van koek, taart, ijs etc. Neem een handje ongezouten noten, stuk fruit, cracker met beleg, snoepgroente etc. Dit verzadigd je ook langer dan alle suikerbommen en zorgt er ook voor dat je geen dip krijgt op de dag zelf. 

Op de feestdagen zelf kan je hier ook goed over nadenken, ook kan je bij jezelf navragen ´heb ik hier echt zin in of is het omdat het er staat en de verleiding groot is?´ Wanneer de verleiding groot is, zorg dan ook dat je zelf een ´gezonde´ snack op zak hebt zodat je toch wat hebt. Ga ook niet te dicht bij de tafel zitten als er van alles op ligt, hierdoor grijp je namelijk sneller naar de tafel om toch iets te pakken.

Tip 5: Water drinken

Voordeel van het drinken van water gedurende de dag.

  • Wanneer je voldoende water blijft drinken, vult dit jou ook. Hierdoor eet je minder, omdat je lichaam ook al is gevuld met al het water. Kijk wel uit wat té veel water is natuurlijk ook niet goed.
  • Drink voor de maaltijd een groot glas water, hierdoor raak je eerder vol en verminderd dus je eetlust. 
  • Ook bevat water helemaal geen calorieën, dus tikt het ook niet aan in je totale behoefte.
  • Natuurlijk heeft het nog meer voordelen zoals, water:
  1. houdt het vochtbalans op peil.

2. verminderd vermoeidheid.

3. verlaagt de bloeddruk.

4. verwijdert gifstoffen.

5. is goed voor de huid.

Tip 6: Blijf bewegen 

Ook nog steeds net zo belangrijk is om lekker in beweging te blijven. Maar doe dit niet met een verkeerde intentie. Doe het niet met de gedachte om je voeding te compenseren, maar doe het omdat het leuk is, een voldoening geeft, gezellig is met anderen. Tuurlijk is het ook lekker om te bewegen en te weten dat dit ook helpt om niet teveel kilo´s aan te komen, maar dit is niet het hoofddoel ervan. Je kan ook alleen maar op de bank te zitten, maar dit geeft jou ook geen fijn gevoel, af en toe heerlijk maar minimaal 30 minuten actief op de dag is ook goed voor je gezondheid. 

Je hoeft niet te wachten tot 1 Januari om dan pas te beginnen met meer bewegen, dat kan nu ook al. Dus waar wacht jij op? Ga lekker bewegen, doe iets wat jij leuk vindt om te doen, er zijn zoveel verschillende opties en voor iedereen zit er wat leuks bij. Stel een doel op voor jezelf en ga er voor. Voorbeeld 10.000 stappen per dag. Hierdoor ga je je ook fitter voelen en begin je al goed aan een nieuwe start van het jaar.

Als laatste tip wil ik je meegeven om ook gewoon heerlijk te genieten en niet te stressen over deze maand, dat is nergens voor nodig. Ga niet de maand in met een intentie van ´Nu kan het nog, vanaf januari ga ik starten´ Hierdoor ga je overeten en voel je helemaal niet lekker in je vel. Houd je balans ook in deze maand en het komt helemaal goed!

Liefs,

Dana